«Սերգեյ Խաչատրյան» կղզին

Կղզի,որ երևում է մոլորակի բոլոր կողմերից

Մեկ  ամսից  փոքր - ինչ  ավելի  Սերգեյ  Խաչատրյանը Երևանում էր: 2018-ի նոյեմբերի  վերջին շաբաթը  Բեռլինի հռչակավոր Կոնցերտհաուզում հայկական էր՝ Սերգեյ  Խաչատրյանը Հայաստանի ազգային ֆիլհարմոնիկ նվագախմբի  հետ  Արամ  Խաչատրյանի  115-ամյակին նվիրված համերգ ունեցավ.  վիրտուոզների իսկական խրախճանք էր: Բեռլինյան   փայլուն համերգից հետո  Սերգեյին Երևանում սպասում էին հունիսին՝  Հայաստանի պետական սիմֆոնիկ նվագախմբի  հետ  համերգով: Սերգեյը  Երևանում  էր ընտանիքի հետ և հարցին՝ թե հասցրե՞ց  արդյոք լիարժեք  վայելել հայաստանյան  հանգիստը, ժպտաց՝  ժամանակը  միշտ չի հերիքում: Բայց  երկու վայելքի համար ժամանակ գտել է՝ դարձյալ եղել է Սաղմոսավանքում՝  կանգնել անսահմանությանը դեմ հանդիման  և  ժամանակ չի խնայել  քարթինգի  համար:

 

- Սերգեյ,  տարիներ շարունակ  Դուք  չեք դադարում հիացնել ու զարմացնել  Ձեր հանդիսատեսին  համերգների ընթացքում: Բայց շատերն  անակնկալի եկան, երբ պարզվեց,  որ ավտոարշավորդ եք  և  հատուկ թուլություն ունեք քարթինգի հանդեպ:   

- Գիտեք, ես ծայրահեղությունների մարդ եմ, դա  իմ խառնվածքն է: Նույնը  նաև  իմ մասնագիտության դեպքում է՝  ես կարծում եմ, որ  այն ինչ անում ես, պետք է անես առավելագույն կատարյալ՝ որքան ներում են քո հնարավորությունները: Այդ մոտեցումն իմ մեջ երաժշտությունն է զարգացրել: Չէ որ երաժշտությունն  էլ մարդու համար ծայրահեղ էմոցիոնալ վիճակ է, հզոր զգացմունք; Իհարկե, մեքենաները արվեստի հետ համեմատելու չեն, բայց շատ հետաքրքիր կապ կա  երաժշտության  և մրցարշավի միջև: Կարելի է շատ զուգահեռներ անցկացնել՝ պարփակվելը  քո աշխարհում, մեկուսացումը, ադրենալինը, այն  պահը, երբ  ամբողջ աշխարհը ջնջվում է, ու դու մենակ ես  քո զգացմունքի  հետ՝ մեքենա  վարելիս էլ  նույն է լինում,  իհարկե ՝ այլ  որակներով: Երևի  ես այդ «հիվանդությունը» ժառանգել եմ իմ հայրիկից, որը միշտ շատ  է սիրել ավտոսպորտը: Բայց դա իսկապես շատ մեծ սեր  է  և անգամ  չգիտեմ, եթե փոքր ժամանակ  հայրիկս  թողներ, որ ես զարգացնեի այդ մարզաձևը, գուցե այսօր ես ջութակահար չլինեի:

- Այսինքն, եթե Ձեր  ծնողները չկանխորոշեին Ձեր մասնագիտական ընտրությունը, մենք  գուցե  այսօր հռչակավոր արշավորդ  Սերգեյ  Խաչատրյանին ճանաչեինք:

- Ես հաստատ  այդ ճանապարհով  կգնայի, իհարկե,  դժվար է ասել ինչ հաջողության կհասնեի, բայց ներուժի առումով հաստատ գիտեմ՝ ունեմ: Երբ դեռ փոքր  էի  ու  վարում էի, հայրիկիս հաճախ էին հարցնում՝ որևէ  ակումբում պարապում  եմ թե ոչ,  ու երբ հայրիկս ասում էր, որ արդեն ընտրել եմ  իմ մասնագիտությունը  և ջութակահար եմ, շատ էին զարմանում, անգամ հիասթափվում էին: Բայց այդ  սերն իմ մեջ  շատ ուժեղ  է, այնքան նուրբ սպրոտ է, որ դժվար է  պատկերացնել:

- Գրեթե  այնպես եք  խոսում, ինչպես բարձր  արվեստի մասին կխոսեիք:

- Իհարկե, այդպես  է: Ես կարծում եմ, որ դա  արվեստ  է, ընդ որում, յուրաքանչյուր սպորտ, որում  դու խորանում ես, կարող  է վերածվել արվեստի: Երբ Երևանում  եմ, գնում եմ Ավան, այնտեղ եմ պարապում, մի շատ  լավ սպորտային մեքենա  են տալիս, որը  հաճույքով եմ վարում: Ցավոք,  Հայաստանում իսկական,լուրջ  հետաքրքրություն քարթինգի հանդեպ չկա: Դա էլ հասկանալի է՝ ֆինանսական հնարավորություններ չկան, իսկ ավտոսպորտը շատ թանկ մարզաձև է: Եթե մեր օլիգարխներից գոնե մեկը սեր ունենար ավտոսպորտի հանդեպ, դա շատ արագ կզարգանար Հայաստանում, կլիներ ակադեմիա, մրցուղի, կարելի  էր միջազգային  արշավներ բերել: Անգամ տղաների մոտ սերը մեքենաների հանդեպ պարզապես տղայական թիթիզություն  է՝ ոչ ավելին: 

- Ձեր  որդու՝ Հայկի,  ծնվելուց հետո, Դուք  ասես  բոլորովին այլ մարդ եք դարձել:

- Իհարկե, մեծ  երջանկություն է, որ Հայկը ծնվեց,  և  դու հասկացար որ քո ընտանիքում  արդեն ամենակարևոր մարդը դու չես,  և  ամեն ինչ  քո շուրջը չի պտտվում, այլ՝  նրա: Հիմա  ինքն այն քաղցր տարիքում է, որ կամաց-կամաց սկսում է  ինչ-որ բառեր ասել, խոսել  և  նյարդայնանում  է, երբ իրեն  չենք  հասկանում: Իհարկե, կամա թե ակամա  ինչ-որ բան փոխվում,է՝ քանի որ լինելով ամուսնացած, ունենալով  կին, որը քեզ սիրում  է և  երեխա, դու  փոխվում ես: Բայց  որպես արվեստագետ՝ այն  աշխարհը  որ ես ունեմ՝  երաժշտությունը, դա խիստ անձնական է  և անփոփոխ, դա միայն  իմն է: Ուրեմն, եթե  ասեմ որ սկսել եմ  ուրիշ կերպ նվագել կամ ընկալել, այդպես չէ: Քանի որ  երաժշտությունն  ինչ-որ առումով  իմ հավատքն  է, ես դա որևէ մեկի հետ չեմ կապել,  և, ի  վերջո, մարդն  իր հավատքի մեջ  մենակ է; Այդ պատճառով իմ մեջ ինչ-որ առանձնահատուկ, արմատական փոփոխություն չեմ զգում՝  համենայն դեպս՝ որպես արվեստագետ:

- Մեր  ազգային մտածողության  պարտադիր բաղադրիչներից է  գրեթե  պաշտամունքի հասնող  սերը նորածնի և երեխայի հանդեպ ընդհանրապես: Հայկի հանդեպ կա՞ այդ պաշտամունքը , թե Եվրոպան ունեցել է  իր ազդեցությունը:

- Իհարկե՝  կա: Հայկն այսօր մեր ընտանիքում ամենակարևոր մարդն է,  չնայած ՝ այն ինչ կապված  է իմ մասնագիտության հետ, միշտ մնալու  է  իմ ամենաարժեքավոր կողմերից մեկը, դա իմ էությունն  է, որը միշտ Հայկի հետ միասին լինելու է ամենակարևորը: Անխելան էլ շատ մոտ է մեր  ընկալումներին, Իսպանիայում  էլ նույն կերպ են գնահատում ընտանիքը, երեխաներին: Իրենք մեզ ավելի մոտ են, քան, ասենք, գերմանացիները, որոնց միջավայրում  ես մեծացել եմ, բայց որևէ  կերպ չեմ հաշտվել իրենց մոտեցմանը:

- Տարիներ  շարունակ  Դուք  Երևանում  համարվում էիք ամենացանկալի փեսացուներից մեկը, բայց  Դուք  ընտրեցիք  իսպանուհի Անխելային: Արդյոք սեր էր առաջին հայացքից:

- Անկեղծ ասած, ես  չեմ հավատում, որ լինում  է սեր առաջին հայացքից: Ի վերջո, ինչքան էլ զգացմունքներն իրենց դերը խաղում են, բայց մարդուն գլխով պետք  է սիրես, և դա կլինի այն սերը, որը երբեք չի անցնի: Գիտեք, ես չեմ ընտրել իսպանուհուն, ես ընտրել եմ  Անխելային, որն իսպանուհի է: Եթե  դու մարդուն սիրում ես իր մարդկության, իր մաքրության  համար, դա  հպանցիկ սեր չէ: Ես  շատ հավանեցի իր անձը, բաց, անկեղծ մարդ լինելը  և այն մաքրությունը որ ինքը կրում  է  իր մեջ: Ես միշտ երաժշտության մեջ էի  և ինձ թվում էր, որ շատ դժվար կլինի ինչ-որ մեկին ընտրել, քանի որ ես ունեի  մի իդեալ-կերպար: Եվ  միշտ մտածում  էի, որ չեմ էլ ամուսնանա, քանի որ նման  մարդ գտնելը շատ դժվար է, բայց  իր  մեջ ես տեսա այդ մաքուր կերպարը  և դրա  համար  մենք  միասին ենք:

- Որքան գիտեմ  Անխելան  մեծագույն հարգանք  է դրսևորում  Ձեր ընտանիքի, ծնողների  և մեր  ազգային մշակույթի հանդեպ: Նա արդեն խոսում է  հայերեն, հրաշալի  երգում  է  մեր երգերը: Դուք  նրան  որևէ  կերպ  ուղղորդել  ե՞ք, թե դա Անխելայի  նրբանկատության դրսևորումն  է:

- Ես իրեն  ընդհանրապես որևէ  կերպ չեմ ուղղորդում: Իհարկե, ինքը հասկանում է, որ դա ինձ  համար շատ կարևոր է, բայց ես երբևէ իրեն չեմ ասել, որ դու պետք է հայերեն սովորես: Երբ դու պարտադրում ես նման բաները, դա երբեք  չի ստացվում, անգամ՝  եթե արվում է քեզ հարգելու  համար: Պարզապես դա նաև իր համար է կարևոր՝  ճանաչել մեզ, իմ ընտանիքը, իմ մշակույթը: Եվ գիտեք,  Անխելան շատ է սիրում մեր  մշակույթը՝ սկսած տառերից: Ինքը մեր տառերին  առնչվել է մինչև  մեր ծանոթությունը՝ իր հայ ընկերների միջոցով  և դրանք իր համար առանձնահատուկ գեղեցիկ են: Մենք  արդեն իրար մեսիջները հայերեն  ենք գրում: Եվ պարադոքսալ մի բան ասեմ, երբ Անխելան  մտավ մեր կյանք, ես հասկացա, որ ես որպես հայ լավ դիրքում չեմ: Հասարակ բան եմ ասում՝  դու փորձում ես քո լեզուն սովորեցնել  մարդուն  ու հանկարծ բացահայտում ես, որ դու այդ լեզուն  լավ չգիտես: Ինքն իմ մեջ արթնացրեց  իմ հայ լինելը:

- Երաժշտական  աշխարհը դրսից  կարտարյալ  է թվում  և դժվար է հավատալ, որ ներսում կատաղի մրցակցություն է՝ մանավանդ հայտնի կատարողների միջև: Դուք  զգում եք  այդ մրցակցության շունչը:

- Գիտեք, ես ընտրել եմ բվականին դժվար ճանապարհ, որը, գուցե  և չի նպաստում իմ կարիերային, այլ՝ հակառակը: Բայց ես ընտրել եմ ոչ կոմերցիոն ճանապարհը, ես շատ քիչ համերգներ եմ  նվագում,  երկու անգամ ավելի քիչ, քան  իմ սերնդակից երաժիշտները: Այսօրվա  ինֆորմատիվ  աշխարհում, երբ  մարդիկ կորցրել են  արժեքները, շատ  դժվար է պահպանել քո  դիրքը, բայց  ես միշտ հավատացել եմ, որ կա մի շերտ, որը դեռ գնահատում է  անկեղծությունն արվեստում: Ամեն մարդ իր ճանապարհով է գնում: Իհարկե, կա  մրցակցություն   և իհարկե՝  բոլորս էլ ուզում ենք ավելի  լավ կարիերա  անել  և ավելի   շատ նվագել  լավ նվագախմբերի հետ: Բայց  ինձ  համար այդ  իմաստով օրինակ է  Գրիգորի Սոկոլովը, որը չկա այդ  կոմերցիոն աշխարհում, ինքը շատ համերգներ չի նվագում, և արդեն նվագախմբերի հետ էլ չի նվագում, բայց  այսօր այնպիսի համբավ   ունի, որ ստեղծել  է Գրիգորի Սոկոլովի կղզին: Ես էլ այդ ճանապարհով եմ գնում, իմ անունն արդեն ունի իր առանձնահատուկ տեղը:

- Բայց չէ  որ  Սերգեյ Խաչատրայնի կղզին  էլ  այսօր արդեն կա և կարծես  մոլորակի բոլոր կողմերից երևում է:

- Կա, ուղղակի դու ուզում ես այն ավելի մեծացնել: Մենք  նաև պետք  է փորձենք  քայլել այսօրվա  աշխարհով, չենք  կարող անտեսել գովազդային քարոզչությունը, բայց  շատ կարևոր է, որ այդ ամենը դեմ չլինի  իմ սկզբունքներին: Հիմա իմ սերնդակիցներն անում են բաներ, որոնք  ես չեմ ընդունում, բայց քննադատելն ամենահեշտ բանն է: Ես գնում եմ իմ ճանապարհով՝ ունենալով  շատ լավ արդյունքներ, բայց նաև՝ խոչընդոտներ, որոնք իմ սկզբունքների  հետ  են կապված: Գիտեք սկզբունք ունեցող  մարդն արդեն ինքնին  խնդիր  է, քանի որ  դա հաճախ  խանգարում է քեզ: Ի վերջո, կարևորն  այն է, թե  ինչ  է  քո  համար   երաժշտությունը: Եթե դա  քո  համար  փող  աշխատելու միջոց  է՝ դա  սկիզբն  է վերջի: Եվ իմ  որոշումներից մեկը, որ ես այդքան  քիչ  համերգներ  եմ  նվագում՝ ոչ միայն   ֆիզիկապես, այլև էմոցիոնալ առումով  չսպառվելու  համար է, որ  կարողանաս լցնել դատարկված բաժակը: Ես փոքր հասակից փորձել եմ  միշտ  առանձնացնել  բիզնեսը  և  երաժշտությունը, հատկապես այսօր  դա  շատ  դժվար է, այդ պատճառով  էլ մենք  ունենք  այն  աշխարհը, որն  ունենք:

- Համերգներից հետո  տպավորություն է ստեղծվում, որ  Դուք  ամբողջությամբ  դատարկել եք  Ձեր հոգին: Հետո  ինչով  եք  սնում այն:

- Դժվար է ասել, հիմա  ինձ  շատ  ուժ են  տալիս  որդիս  ու կինս, բայց միշտ  իմ   հոգին  սնել է Հայաստանը՝ միշտ: Հատկապես  երբ  դուրս  ես  գալիս քաղաքից  և  կանգնում մի ժայռի  գագաթին, օրինակ, Սաղմոսավանքի  մոտ, ես  զգում  եմ  որ  լիցքեր  եմ  ստանում  և  շատ եմ  ասել, որ դժվար է  բացատրել, թե  դա որտեղից   է գալիս, քանի  որ  ես  մանկությունից  շատ   բան   չեմ  հիշում:7,5  տարեկան  էի, որ  գնացինք Հայաստանից  և  միայն  98-ին հետ եկանք: Եվ բնական  է, որ չունեմ  մանկության այդ հիշողությունները: Ինչ-որ դրվագներ կան, իհարկե, բայց  տպավորություն  է, որ դա  միշտ  եղել  է իմ  մեջ: Եվ  հիմա, ինչքան  մեծանում  եմ, զգում եմ  թե  որքան  ուժեղ  է այդ  կապը  իմ ու իմ հողի հետ, իմ  քարերի  հետ    ու  դա է, որ  ինձ  լիցք  է տալիս:

- Ձեր  քույրը՝ Լուսինեն ոչ միայն տաղանդավոր դաշնակահար է, այլև թատերական նախագծեր է իրականացնում: Մի քանի տարի առաջ կարծեմ նաև Դուք մասամբ մասնակցեցիք  նրա «Կարոտ» նախագծին:

- Դա  ֆենոմենալ սինթեզ  է, որ  ինքը  կարողացել է ստեղծել և դա չդարձնել  շոու, այլ  իսկապես  երկու  ժանրն  էլ՝ թատրոնը  և դասական  երաժշտությունը ներկայացնել խիստ պրոֆեսիոնալ: Ինքը  միշտ ունեցել  է  խորը  երևակայություն: Մինչև «Կարոտը» Լուսինեն  արդեն արել էր Մարիա  Ստյուարտին, հետո՝ Շոպենին նվիրված  նախագծերը: «Կարոտը» ինչ-որ  բաներ ունի Փարաջանովից, որտեղ  ես պրոյեկցիայի առումով իրեն մի քիչ օգնել  եմ, բոլոր կադրերը ես  եմ  կտրատել, համադրել երաժշտությանը: Այդտեղ  ինքը  խիստ մինիմալիստիկան  միջոցներով և սիմվոլիզմի միջոցով ուզում  էր    ներկայացնել, թե ինչ է  հայ լինելը, հայի կերպարը: Ես կարծում  եմ, որ այդ  երկու  ժանրերի  սինթեզը, որ  նա  արել  է այսօր  շատ  հետաքրքիր  է՝ մնալով լուրջ պրոֆեսիոնալ մակարդակի վրա՝ շոուից  դուրս  և   եթե  մեկը վերցնի  այդ նախագիծը  և սկսի  զարգացնել,  դա կարող  է շատ  լուրջ  ապագա  ունենալ: Իհարկե, ֆինանսներ են պետք, բայց մենք  երբեք  չենք կարողացել մեզ ներկայացնել, «վաճառել»՝ լավ իմաստով:

- Վերջին շրջանում  շատ է քննարկվում  կոչումների  և մեդալների հարցը,  ի՞նչ  եք  մտածում այդ մասին:

- Դա խորհրդային  շրջանում  էր արժեքավոր, երբ  արժանանում էին իսկապես մեծերը: Իհարկե, հաճելի է որ  գնահատվում է այն ինչ անում ես: Ես  իմ գործն  եմ  անում, փորձում  եմ  դա  անել  հնարավոր լավ: Իմ համար ամենամեծ  արժեքն այն է, որ ես  կարողանում եմ  իմ  արվեստով  մարդկանց  հաճույք   պատճառել: Ես  բեմ չեմ բարձրանում, որ  մարդկանց  ինչ-որ  բան  ցույց  տամ, ես  նվագում  եմ, որ  ապրեմ  այն  ինչն  ապրում եմ  և  երբ  հետո  հասկանում եմ, որ դա  մարդկանց  ինչ-որ  լիցքեր է  տալիս, դա    շատ ուրախացնում է  ինձ:

 

 Լուսանկարները՝ Զավեն  Սարգսյանի

 

 

 

... ...